Deze Algemene Voorwaarden van Stichting Webshop Keurmerk zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de Sociaal-Economische Raad en treden in werking per 1 juni 2014.
Deze Algemene Voorwaarden zullen worden gebruikt door alle leden van de Stichting Webshop Keurmerk met uitzondering van financiële diensten als bedoeld in de Wet Financieel Toezicht en voor zover deze diensten onder toezicht staan van de Autoriteit Financiële Markten.
Inhoudsopgave:
Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 11 - De prijs
Artikel 12 - Nakoming en extra garantie
Artikel 13 - Levering en uitvoering
Artikel 14 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 15 - Betaling
Artikel 16 - Klachtenregeling
Artikel 17 - Geschillen
Artikel 18 - Branchegarantie
Artikel 19 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 20 - Wijziging van de algemene voorwaarden Stichting Webshop Keurmerk
Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
- Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak tussen die derde en de ondernemer;
- Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
- Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
- Dag: kalenderdag;
- Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;
- Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
- Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail – dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
- Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
- Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die lid is van Stichting Webshop Keurmerk en producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
- Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
- Modelformulier voor herroeping: het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese modelformulier voor herroeping;
- Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen;
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Glow Specialist VOF
Adres | Balkerweg 22E, 7731 RZ, Ommen, Nederland | |
Telefoon | +31 (0)529-711001 (Bereikbaar op werkdagen tussen 9.30 uur en 17.30 uur). | |
E-mail | [email protected] | |
Website | www.glowspecialist.nl | |
KVK | 55026834 | |
BTW | NL851535197B01 | |
IBAN | NL17INGB0003420710 | |
BIC | INGBNL2A | |
Artikel 3 – Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
- Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
- Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
- Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
Artikel 4 – Het aanbod
- Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
- Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
- Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
Artikel 5 – De overeenkomst
- De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
- Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
- Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
- De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
- De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
d. de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
f. indien de consument een herroepingsrecht heeft, het retourformulier voor herroeping. - In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij producten:
- De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
- De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
a. als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.
b. als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
c. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.
Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:
- De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
- De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.
Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:
- Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het retourformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde bedenktijd.
- Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.
Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
- Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
- De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
- De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.
-
Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
- Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
- Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
- De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
- Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
- De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
- Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
- De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot levering van stadsverwarming, indien:
a. de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het retourformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
b. de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft verzocht. - De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
a. hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;
b. hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn toestemming; of
c. de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen. - Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
- Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
- De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
- De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
- Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:
- Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen.
- Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder een openbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden aangeboden aan de consument die persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of diensten af te nemen;
- Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
b. de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd; - Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
- Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan is voorzien;
- Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
- Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
- Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
- Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de overeenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
- Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop;
- De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
b. de consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.
Artikel 11 – De prijs
- Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
- In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
- Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
- Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat. - De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Artikel 12 – Nakoming overeenkomst en extra garantie
- De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
- Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
- Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
Artikel 13 – Levering en uitvoering
- De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
- Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
- Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
- Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
- Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging:
- De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
- te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
- tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
- altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
Verlenging:
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
- In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
- Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.
Duur: - Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
Artikel 15 – Betaling
- Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
- Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
- De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
- Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.
Artikel 16 – Klachtenregeling
De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer.
Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
Een klacht over een product, dienst of de service van de ondernemer kan eveneens worden ingediend via een klachtenformulier op de consumentenpagina van de website van Stichting Webshop Keurmerk (http://keurmerk.info/Home/MisbruikOfKlacht) De klacht wordt dan zowel naar de betreffende ondernemer als naar Stichting Webshop Keurmerk gestuurd.
Indien de klacht niet binnen een redelijke termijn dan wel binnen 3 maanden na het indienen van de klacht in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 17 – Geschillen
Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde producten en diensten, kunnen, met inachtneming van het hierna bepaalde, zowel door de consument als de ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Webshop, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl).
Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan de ondernemer heeft voorgelegd.
Uiterlijk twaalf maanden nadat het geschil is ontstaan dient het geschil schriftelijk bij de Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
Wanneer de consument een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Wanneer de ondernemer dat wil doen, zal de consument binnen vijf weken na een daartoe door de ondernemer schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te spreken of hij zulks ook wenst dan wel het geschil wil laten behandelen door de daartoe bevoegde rechter. Verneemt de ondernemer de keuze van de consument niet binnen de termijn van vijf weken, dan is de ondernemer gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.
De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het reglement van de Geschillencommissie (http://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2701/webshop). De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies.
De Geschillencommissie zal een geschil niet behandelen of de behandeling staken, indien aan de ondernemer surseance van betaling is verleend, deze in staat van faillissement is geraakt of zijn bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd, voordat een geschil door de commissie op de zitting is behandeld en een einduitspraak is gewezen.
Indien naast de Geschillencommissie Webshop een andere erkende of bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) of het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) aangesloten geschillencommissie bevoegd is, is voor geschillen betreffende hoofdzakelijk de methode van verkoop of dienstverlening op afstand de Geschillencommissie Stichting Webshop Keurmerk bij voorkeur bevoegd. Voor alle overige geschillen de andere erkende bij SGC of Kifid aangesloten geschillencommissie.
Artikel 18 – Branchegarantie
- Stichting Webshop Keurmerk staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van de Geschillencommissie Stichting Webshop Keurmerk door haar leden, tenzij het lid besluit het bindend advies binnen twee maanden na de verzending ervan ter toetsing aan de rechter voor te leggen. Deze garantstelling herleeft, indien het bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven en het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan. Tot maximaal een bedrag van €10.000,- per bindend advies, wordt dit bedrag door Stichting Webshop Keurmerk aan de consument uitgekeerd. Bij bedragen groter dan €10.000,- per bindend advies, wordt €10.000,- uitgekeerd. Voor het meerdere heeft Stichting Webshop Keurmerk een inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het lid het bindend advies nakomt.
- Voor toepassing van deze garantie is vereist dat de consument een schriftelijk beroep hierop doet bij Stichting Webshop Keurmerk en dat hij zijn vordering op de ondernemer overdraagt aan Stichting Webshop Keurmerk. Indien de vordering op de ondernemer meer bedraagt dan €10.000,-, wordt de consument aangeboden zijn vordering voor zover die boven het bedrag van €10.000,- uitkomt over te dragen aan Stichting Webshop Keurmerk, waarna deze organisatie op eigen naam en kosten de betaling daarvan in rechte zal vragen ter voldoening aan de consument.
Artikel 19 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
Artikel 20 – Wijziging van de algemene voorwaarden Stichting Webshop Keurmerk
- Stichting Webshop Keurmerk zal deze algemene voorwaarden niet wijzigen dan in overleg met de Consumentenbond.
- Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts van kracht nadat deze op daartoe geëigende wijze zijn gepubliceerd, met dien verstande, dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd van een aanbod de voor de consument meest gunstige bepaling zal prevaleren.
Adres Stichting Webshop Keurmerk:
Willemsparkweg 193, 1071 HA Amsterdam
Retourbeleid / Herroepingsrecht
Wij hanteren een zichttermijn van 14 dagen. Mocht u afzien van een bestelling, dan kunt u het pakket binnen veertien dagen na ontvangst aan ons retourneren zonder opgaaf van redenen. U kunt gebruik maken van het retourformulier wat in/bij uw ontvangen pakket zit. Indien deze onverhoopt ontbreekt, kunt u het retourformulier downloaden van onze website (op de infopagina) en zelf uitprinten. Het onbeschadigde product gaarne - indien mogelijk - in originele verpakking terugzenden. Geactiveerde of gebruikte glowsticks kunnen niet worden retour gezonden. De verzending naar ons retour is voor uw rekening en risico, verpakt u de producten degelijk.
Zorgt u ervoor dat het pakket onbeschadigd, goed verpakt - en indien mogelijk in originele verpakking - retour verzonden wordt, samen met een kopie van uw factuur en bank-/gironummer t.a.v. onze klantenservice. Geef bij de retourzending duidelijk aan wat u wilt (omruilen voor een ander artikel of aankoopbedrag crediteren). U bent zelf verantwoordelijk voor de retourzending, de kosten voor de retourverzending zijn voor eigen rekening.
Na ontvangst van de retourverzending wordt het aankoopbedrag binnen 7 dagen op uw rekening gestort.
De volgende producten komen niet voor ruiling of restitutie in aanmerking:
- Producten die beschadigd, gebruikt of incompleet zijn.
- Ingewisselde vouchers of tegoedbonnen.
- Op maat gemaakte producten, zoals tule, neondraad etc.
- Express verzendkosten*, (standaard verzendkosten worden vergoed zoals vermeld op de factuur).
*Indien voor een Express levering is gekozen wordt er max. € 4,95 aan verzendkosten vergoed.
Extra voorwaarden! Consument betalingsvoorwaarden, Bij aankopen op rekening via Billink
(Betaal na ontvangst)
Consument- en Gebruiksvoorwaarden Achteraf Betalen via Billink
Uw leverancier heeft Billink B.V. gemachtigd om de betaalmethode Achteraf betalen met Billink uit te
voeren. Wanneer u gebruik maakt van deze betaalmethode verklaart u akkoord te gaan met deze
Consument- en Gebruiksvoorwaarden van Billink B.V.
Consumentvoorwaarden Dit document, welke de voorwaarden van Achteraf Betalen regelen in het
kader van de overeenkomst tussen u en de Leverancier.
Billink De besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Billink B.V.,
gevestigd te Rotterdam en ingeschreven in het handelsregister onder
nummer 24474894.
Leverancier De natuurlijke- of rechtspersoon welke middels een online webwinkel haar
diensten en/of goederen aanbiedt en voor betaling van deze diensten de
optie “achteraf betalen op factuur via Billink” aanbiedt.
U De natuurlijke- of rechtspersoon welke goederen en/of diensten afneemt
van de leverancier en hiervoor de betaaloptie “achteraf betalen op factuur
via Billink” gebruikt.
Artikel 1 – Voorwaarden gebruik Billink
1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere overeenkomst waarbij gebruik wordt gemaakt
van de optie “Achteraf betalen op factuur via Billink” of ieder daaraan gelijk te stellen
betaalmethode van Billink. Bij het gebruiken van deze betaalmethode gaat u expliciet akkoord met
de gelding van deze voorwaarden;
1.2 Uw factuur- en bezorgadres bevinden zich in Nederland en is niet enkel een postbusadres. Indien
van een pakketafhaalpunt gebruik wordt gemaakt, aanvaardt Billink noch Leverancier enige
aansprakelijkheid voor de afhandeling door het pakketafhaalpunt na of op het moment van
bezorging;
1.3 Bij het gebruik van deze betaalmethode verklaart u dat u geen surseance van betaling aangevraagd
heeft, u niet failliet bent verklaard, u niet onder bewind of curatele staat, dan wel in ieder geval
niet onbekwaam of onbevoegd bent om een overeenkomst met de Leverancier of Billink aan te
gaan;
1.4 Bij het gebruik van deze betaalmethode verklaart u dat u 18 jaar of ouder bent, dan wel 16 en het
gebruikelijk voor u is om zodanige aankopen zelfstandig doet, dan wel toestemming van uw
ouder(s) of voogd(en) heeft voor uw aankoop;
1.5 Door het verstrekken van (persoons)gegevens om in het kader van uw bestelling gebruik te maken
van de betaalmethode Billink, geeft u toestemming uw gegevens te verwerken en al dan niet online
te toetsen zodat Billink u meteen kan laten weten of uw aanvraag geaccepteerd is;
1.6 U bent verplicht Billink te voorzien van de juiste gegevens bij uw aanvraag en bent aansprakelijk
voor de vergoeding van enige schade - op grond van onrechtmatige daad, vertragingsschade of
anderzijds - voortkomende uit de onjuist aangeleverde gegevens welke Billink of Leverancier
ondervinden, waaronder het opgeven van een juiste naam of leeftijd is inbegrepen.
Artikel 2 – Acceptatie
2.1 Bij het doen van uw bestelling bij Leverancier met gebruik van de betaalmethode van Billink
ontstaat pas een overeenkomst zodra Billink uw aanvraag heeft goedgekeurd, al dan niet
voorwaardelijk;
2.2 Billink behoudt zich het recht voor uw toegang tot de betaalmethode van Billink te weigeren,
eventueel zonder opgave van redenen;
2.3 Billink zet zich in om u zo spoedig mogelijk te informeren of uw verzoek tot toegang tot de
betaalmethode van Billink is goedgekeurd;
2.4 Het resultaat genoemd in artikel 2.2 wordt in het beginsel bepaald door een
kredietwaardigheidstoets. Billink behoudt zich het recht voor om - ongeacht de uitkomst van deze
toets - uw aanvraag goed te keuren of te weigeren;
2.5 Billink behoudt zich het recht voor om na aanvankelijke (voorwaardelijke) acceptatie uw aanvraag
alsnog binnen een redelijke termijn - één en ander ter het exclusieve oordeel van Billink - te
weigeren.
Artikel 3 – Wijze van betalen
3.1 U ontvangt van Billink de factuur. U kunt deze uitsluitend betalen middels een online overboeking,
iDeal-betaling of een reguliere overboeking via uw bank;
3.2 Billink is door de leverancier volledig gemachtigd voor het afhandelen van de factuur. Hieronder
inbegrepen:
Het inschakelen van eventuele derden, waaronder begrepen, doch niet beperkt tot, een
incassobureau, advocaat of deurwaarder;
Het in rekening brengen van rente en kosten voortvloeiende uit het uitblijven van volledige
voldoening van de factuur.
Artikel 4 – Kosten betaalopdracht
4.1 Eventuele (bancaire) (verwerkings)kosten - of welke kosten dan ook welke voortvloeien uit het
doen van uw betaling aan Billink - zijn voor uw eigen rekening.
Artikel 5 – Betaaltermijn
5.1 Billink hanteert een betalingstermijn van 14 dagen. Binnen 14 dagen na factuurdatum moet het
verschuldigde bedrag bijgeschreven zijn op de rekening van Billink. Houdt hierbij rekening met de
eventuele verwerkingstijd van de banken. De datum genoemd op het rekeningafschrift van Billink
is hierbij te allen tijde leidend voor het bepalen van het moment van voldoening van de vordering.
5.2 Op uw factuur kan afgeweken zijn van de standaard betalingstermijn. De betalingstermijn zoals
vermeld op de factuur is hierbij leidend, tenzij sprake is van een evidente taal- of schrijffout.
5.3 Een door Billink gegeven uitstel op uw betalingsverplichting verplicht Billink nimmer tot toekomstig
uitstel, noch stuit dit uitstel enige rentetermijnen of beperkt het Billink in haar recht om
compensatie voor vermogensschade te vorderen op een later moment. Billink is niet gehouden
verder gehoor te geven aan een uitstel indien deze op basis van foutieve informatie is gegeven.
Artikel 6 – Adreswijziging
6.1 U bent verplicht Billink op de hoogte te stellen van eventuele adreswijzigingen en of e-mail
wijziging. Zolang Billink geen adreswijziging heeft ontvangen, wordt u geacht woonachtig te zijn
op het laatst bij Billink bekende adres. Een verhuizing of onbereikbaarheid via een e-mailadres
ontslaat u niet van uw betalingsverplichting van de factuur, noch van enige verhoging met
eventuele rente en kosten;
6.2 Adreswijzigingen kunt u doorgeven aan de klantenservice. Dit kan per e-mail op [email protected] of
middels een door Billink ter beschikking gesteld webformulier;
6.3 Billink is voor haar communicatie afhankelijk van de juistheid van uw gegevens. De niet ontvangst
van correspondentie van Billink vanwege foutief door u ingevoerde gegevens komt voor uw eigen
rekening en risico.
6.4 Billink raadt u aan om het e-maildomein @billink.nl in uw lijst van veilige afzenders te plaatsten,
ter voorkoming van SPAM-filtering.
Artikel 7 – Betalingsverzuim
7.1 Indien u niet binnen de in artikel 5 genoemde fatale termijn betaalt is het verschuldigde bedrag
direct opeisbaar en bent u zonder nadere ingebrekestelling in verzuim;
7.2 Billink zal u in uw verzuim aanmanen via het door u opgegeven e-mailadres en/of postadres middels
ingebrekestelling, herinnering en/of aanmaning. Billink is vrij in haar keuze welk door u verschafte
communicatiekanaal wordt ingezet voor correspondentie, doch zal in beginsel zo veel als mogelijk
middels e-mail corresponderen.
7.3 Billink is gerechtigd om de vordering te vermeerderen met alle zowel gerechtelijke als
buitengerechtelijke kosten veroorzaakt door de niet betaling, waaronder begrepen de kosten van
advocaat, procureur, zaakwaarnemer, gerechtsdeurwaarder, (handels)informatiebureau en
incassobureau. Voor de buitengerechtelijke kosten geldt het volgende:
a) Indien u niet handelt in de uitoefening van een bedrijf of beroep, worden buitengerechtelijke
incassokosten na het verlopen van de termijn zoals gesteld in de ingebrekestelling in rekening
gebracht volgens “het Besluit Vergoeding voor Buitengerechtelijke Incassokosten”, zoals genoemd
in lid 6 van artikel 6:96 BW, met een minimum van € 40,00;
b) Indien u handelt in de hoedanigheid van de uitoefening van een bedrijf of beroep, wordt
aanspraak gemaakt op buitengerechtelijke incassokosten van 15% van de verschuldigde
hoofdsom, met een minimum van € 75,00. Conform artikel 6:96 lid 4 is hiervoor geen nadere
ingebrekestelling noodzakelijk;
7.4 Billink is na voornoemde ingebrekestelling gerechtigd, doch nimmer verplicht, om - in plaats van
het volledige in artikel 7.3. genoemde bedrag - een gedeeltelijk bedrag aan buitengerechtelijke
incassokosten van u te vorderen als zijnde sommatiekosten, zonder dat de inschakeling van een
derde - zoals een incassobureau of een gerechtsdeurwaarder - hiervoor noodzakelijk is. Dit laat
het recht van Billink onverlet om op een latere termijn het volledige bedrag aan buitengerechtelijke
incassokosten te vorderen;
7.5 Vanaf de datum dat u in verzuim verkeert, is Billink gerechtigd wettelijke rente in rekening bij u te
brengen (hoogte in 2018: 2%). U bent verplicht deze rente te betalen, indien en voor zover Billink
of haar rechtsopvolger deze van u vordert;
7.6 Billink is gerechtigd om - naast buitengerechtelijke incassokosten - alle overige redelijke kosten die
als vermogensschade in de zin van artikel 6:96 Burgerlijk Wetboek voor vergoeding in aanmerking
komen, van u te vorderen. Het niet vorderen van deze kosten in een bepaald stadium laat de
rechten van Billink onverlet om deze op een later moment alsnog te vorderen.
7.7 Indien u woonachtig bent in België en/of op uw bestelling Belgisch recht van toepassing is, geldt
het hiernavolgende in het kader van uw betalingsverzuim: De niet betaling van de factuur op de
vervaldatum leidt tot het opstarten van interne en externe rappelprocedure. Van rechtswege en
zonder ingebrekestelling zal per verstuurde interne rappel van Billink een forfaitaire administratieve
kost à € 7,50 in rekening gebracht worden. Van zodra Billink verplicht is de vordering over te maken
aan een gespecialiseerd invorderingsbureau, dit wegens blijvende wanbetaling, wordt de vordering
eveneens verhoogd met een forfaitair schadebeding, uit hoofde van niet-betaling, van 20% met
een minimum van 10€ alsmede een verwijlsintrest a rato van 12 % per jaar, berekend op het
bedrag van de factuur vanaf de datum van verzending van de factuur. De kosten verbonden aan
deze overdracht van dossier alsmede de vergoeding voor de inning van de verschuldigde bedragen
worden forfaitair begroot op € 35,00 en blijven volledig ten uwe laste, dit onverminderd de
hierboven beschreven kosten voor interne rappels, forfaitair schadebeding en verwijlsintresten. De
rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen zijn als enige bevoegd om geschillen
betreffende de betaling of de uitvoering van onze leveringen te beslechten.
Artikel 8 – Behandeling persoonsgegevens en toetsing
8.1 Billink respecteert uw privacy en draagt er zorg voor dat uw persoonlijke informatie vertrouwelijk
wordt behandeld en enkel wordt medegedeeld aan de partijen waarvoor de gegevens bestemd zijn
of Billink ondersteunen bij de uitvoering van de overeenkomst of het verwezenlijken van haar
doelstellingen. Billink hanteert een Cookie Policy en een Privacy Statement. Deze documenten vindt
u terug op de website van Billink.
8.2 De Privacy Statement van Billink noteert de exacte verwerkingen en doeleinden welke Billink
uitvoert met uw persoonsgegevens. De gegevens welke u verstrekt aan Billink worden in ieder
geval gebruikt voor het beoordelen van uw aanvraag tot de Billink betaalmethode, ter voorkoming
en bestrijding van fraude, voor statistische analyse, voor direct marketingdoeleinden door het
tonen van advertenties van bij Billink aangesloten Leveranciers en om te kunnen voldoen aan
wettelijke verplichtingen. Billink zal uw persoonsgegevens enkel voor direct marketingdoeleinden
aanwenden indien daarvoor de juiste expliciete instemming van u is verkregen, dan wel sprake is
van een gerechtvaardigd belang exceptie.
8.3 In verband met haar acceptatiebeleid zal Billink een gegevens- en een kredietwaardigheidtoets uit
voeren. Het doel hiervan is om risico’s te beheersen en fraude tegen te gaan. De door u verstrekte
gegevens worden opgenomen in het relatiebestand van Billink en de door haar geraadpleegde
databanken van haar partners, opdat deze databanken accurate (krediet)informatie weerspiegelen.
8.4 Bij opname van uw gegevens in het relatiebestand van Billink wordt gecontroleerd of u overige
financiële verplichtingen hebt openstaan. Indien u uw financiële verplichtingen voortkomende uit
de door u geplaatste bestelling/aangegane overeenkomst wel of niet nakomt, wordt dit gegeven
door Billink in haar relatiebestand en de door haar geraadpleegde databanken van haar partners
geregistreerd ter - in het geval van wanbetaling - beperking van verdere financiële risico’s voor
Billink en haar opdrachtgevers en ten behoeve van kredietwaardigheidstoetsing, dan wel - in het
geval van tijdige betaling - hogere kredietwaardering. Dit is noodzakelijk voor de financiële
afhandeling van de door u geplaatste en toekomstig te plaatsen bestellingen.
8.5 Billink kan voor haar gegevenstoetsing gebruik maken van diensten en data van het aan haar
gelieerde Centraal Invorderings Bureau B.V. en de overige door haar aangeduide (sub)verwerkers.
De verwerking van persoonsgegevens vindt plaats met inachtneming van de Algemene Verordening
Gegevensbescherming (AVG). Billink kan uw persoonsgegevens ook gebruiken om u te informeren
over voor u relevante producten en diensten. Als u hier geen prijs op stelt, kunt dit aan Billink
kenbaar maken. Billink blokkeert dan uw persoonsgegevens.
Artikel 9 – Aansprakelijkheid
9.1 Op Billink kan slechts aansprakelijk gehouden worden voor schade, die aan haar of haar
werknemers opzet of grove schuld is toe te rekenen, dan wel ontstaan is door omstandigheden die
op grond van dwingendrechtelijke regels voor haar rekening komen. Billink is nimmer aansprakelijk
voor gevolg- of bedrijfsschade en winst- of omzetderving of ieder andere schade welke als indirecte
schade dient te worden aangemerkt;
9.2 Indien Billink, om welke reden dan ook, gehouden is enige schade te vergoeden dan zal de
schadevergoeding nooit hoger zijn dan een bedrag gelijk aan de factuurwaarde met betrekking tot
het product of dienst waardoor de schade is veroorzaakt, dan wel tot het bedrag dat haar
verzekeraar in het individuele geval uitkeert.
Artikel 10 – Toepasselijkheid recht en bevoegde rechter
10.1 Op elke overeenkomst tussen u en Billink is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ook
indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijke in het buitenland uitvoering wordt gegeven of
indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft, tenzij enig
dwingendrechtelijke bepaling uit internationaal burgerlijk procesrecht hieraan in de weg staat.
10.2 Geschillen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Rotterdam, tenzij de wet nadrukkelijk
een andere rechter als bevoegd aanwijst.10.3 Het niet strikt afdwingen van de nakoming van één of meerdere bepalingen van deze overeenkomst
laat de gelding van de overeenkomst onverlet en kan Billink nimmer worden tegengeworpen indien
zij op een later moment of in een ander geval al